Online Aankopen

19 april 2016

Steeds vaker worden er cadeaus en andere producten online gekocht. Juridisch is het zo dat wanneer een consument een product afneemt van jouw webshop de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek gelden die betrekking hebben op koop op afstand. Dit houdt tevens in dat je als eigenaar van een webshop bepaalde verplichtingen hebt.

Zo heb je bijvoorbeeld een informatieplicht. Tevens moet voor alle producten die worden aangebonden op de website, de volgende informatie op de website beschikbaar zijn:

-bedrijfsgegevens (naam, post- en bezoekadres, klantenservice);

-kenmerken van het product;

-prijs (en btw), betaalwijze en verzendkosten;

-bestelknop waarbij duidelijk is dat de koper een betalingsverplichting aangaat;

-wijze van leveren en levertijd;

-wijze retourneren en retourkosten;

-de bedenktermijn waarbinnen de koper de overeenkomst kan ontbinden;

-voorwaarden voor ontbinding van de koopovereenkomst en het wettelijke modelformulier;

-garantieregeling;

-de klachten- of geschillencommissie indien je webshop daarbij is aangesloten.

Nadat een product is besteld in de webshop, dient u een bevestiging te sturen van het feit dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen. In deze bevestiging dient tevens de wettelijk verplichte informatie over het product, welke ook beschikbaar moet zijn op de website, opgenomen te worden. Dit kan zowel schriftelijk als per e-mail geschieden. De levering van het product dient, tenzij anders afgesproken, binnen 30 na dagen het plaatsen van de bestelling geleverd te worden. Wanneer dit niet lukt, dan moet je als verkoper de koper daarover informeren. Wanneer de koper niet akkoord gaat met een langere levertijd, dan heeft de koper de mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden. Als verkoper mag je hiervoor geen andere kosten berekenen. Verder dient de verkoper de particuliere koper er op te wijzen dat hij na ontvangst van het product 14 dagen bedenktijd heeft. Wanneer hij dit niet doet wordt de bedenktijd verlengt naar 12 maanden. De oorspronkelijke bedenktijd van 14 dagen gaat opnieuw in, wanneer de verkoper, na vergeten te zijn de consument er op te wijzen, dit alsnog doet. Binnen de bedenktijd kan de particuliere koper de koopovereenkomst ontbinden.

Wanneer de particuliere koper het product wenst te retourneren dat moet dit gebeuren binnen 14 dagen. De verzendkosten van het retourneren komen, indien de verkoper geen gratis retour aanbiedt, voor rekening van de consument. Als verkoper dien je de consument daar wel van op de hoogte te stellen anders zijn de verzendkosten voor de verkoper. Wanneer de consument een gebruikt of kapot product retourneert dan mag je als verkoper kosten hiervoor in rekening brengen. Wanneer je als verkoper op de hoogte bent van het feit dat de consument een product voornemens is te retourneren, maar je het product nog niet hebt ontvangen dan mag je als verkoper wachten met het terugbetalen van het aankoopbedrag.

Kortom, u moet dus voldoen aan een aantal verplichtingen en tevens heeft de koper een groot aantal rechten waaronder een bedenktijd van 14 dagen. In deze 14 dagen kan een koper de aankoop alsnog ongedaan maken.

Mocht u vragen hebben over online (mis)aankopen dat kunt u terecht bij mr. Jorg van Bladel !

Categorie: blog | Geen reacties »

Reageer

U moet ingelogd zijn om te reageren.

Advocaten uitgelicht


Juridisch Advies Jorg mr. J. van Bladel Gedreven Advocaat met specialisme arbeidsrecht en letselschade.

× Hoe kan ik u helpen?