Telefoon bij Abonnement BKR registratie

3 januari 2017

Telefoon bij abonnement: BKR-registratie?

Smartphones zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Snel een Whatsappje versturen, je rekeningsaldo checken of contactloos betalen met je telefoon en uiteraard actief zijn op Facebook, Instagram, Twitter en andere social media-kanalen. Voorheen was het zo dat je een telefoon ‘gratis’ bij een telefoonabonnement kreeg (behalve bij lease-abonnementen). Sinds 1 januari 2017 is dat niet meer zo: een abonnement met telefoon wordt door de Autoriteit Consument en Markt (de ACM) aangemerkt als een lening. En een lening kan een BKR-registratie opleveren, met alle gevolgen van dien.

 Bij de nieuwe status van abonnementen, horen ook gewijzigde regels. Sluit je een abonnement met smartphone af waarbij de kosten boven de € 250,- uitkomen? Dan dien je vanaf 1 mei 2017 aan te tonen dat je kredietwaardig bent. Dat houdt in dat je gedurende de looptijd van het abonnement financieel in staat bent om de maandelijkse kosten op te (blijven) brengen. Het toetsen van die kredietwaardigheid vindt plaats door het Bureau Krediet Registratie (het BKR). Zij kunnen een leentoets afnemen bij alle telecomproviders. Daarbij wordt gekeken naar jouw inkomen en aan de hand daarvan wordt je kredietwaardigheid ingeschat.

BKR-registratie

Blijk je kredietwaardig, dan mag je het abonnement afsluiten. Daarbij krijg je dan ook een BKR-registratie. Die registratie kan gevolgen hebben voor andere leningen, waaronder hypotheken en creditcards. Dat hoeft echter niet. Er zijn twee typen BKR-registraties: een positieve en een negatieve.

Heb je een lening, maar betaal je deze keurig op tijd en volledig, dan heb je een positieve registratie. Circa 90% van de BKR-registraties is positief. Een positieve registratie staat niet in de weg aan het afsluiten van andere leningen. Heb je echter een betalingsachterstand of betaal je niet naar behoren? Dan wordt de registratie negatief. Een negatieve registratie heeft langdurige gevolgen. Zo’n registratie beperkt namelijk de mogelijkheden voor een nieuwe lening en de hoogte ervan. Daarnaast blijft een negatieve registratie minimaal vijf jaar zichtbaar voor (nieuwe) kredietverstrekkers. Concreet houdt dit in dat je abonnement niet (volledig) betalen tot gevolg kan hebben dat je geen hypotheek kunt krijgen voor minimaal vijf jaar!

Geld lenen kost geld

De leentoets door het BKR vindt de ACM niet genoeg. Reclames van telecomproviders moeten voortaan de waarschuwing ‘geld lenen kost geld’ bevatten. Het ACM stelt dat consumenten met de gewijzigde regels en de waarschuwing beter beschermd worden tegen aankopen die zij eigenlijk niet kunnen betalen. Ook moet hiermee voorkomen worden dat telecomproviders een abonnement aan blijven bieden waarbij de consument niet in de gaten heeft dat het om een lening gaat. Tot slot moeten abonnementskosten van de telecomproviders helderder worden weergegeven om zo de abonnementen en toestellen beter te kunnen vergelijken.

Heb je vragen over de gewijzigde regels omtrent mobiele telefoonabonnementen? Of over de gevolgen van een positieve en/of negatieve BKR-registratie? Neem dan contact met ons op!

Categorie: blog | Geen reacties »

Reageer

U moet ingelogd zijn om te reageren.

Advocaten uitgelicht


Juridisch Advies Jorg mr. J. van Bladel Gedreven Advocaat met specialisme arbeidsrecht en letselschade.

× Hoe kan ik u helpen?