Garantietermijn

Zoals u wellicht weet heeft u, wanneer u een product koopt, altijd een wettelijke garantietermijn. Je hebt namelijk recht op een product wat deugdelijk is. Oftewel het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben. Voldoet het product daar niet aan dan heeft u recht op een reparatie, een nieuw product of eventueel teruggave van uw geld.

Naast deze wettelijke garantie (conformiteit) bestaan er ook andere vormen van garantie:

Zo geeft de fabrikant meestal een fabrieksgarantie. Deze extra garantie komt bovenop de wettelijke garantie. Daarnaast kan de koper vaak extra garantie bijkopen. Een dergelijke garantie geeft bijvoorbeeld recht op herstel of vervanging. De garantie is overigens niet van toepassing als het product kapot is gegaan door uw toedoen.

Hoe lang heb ik garantie ?

Er geldt  geen algemene wettelijke garantietermijn aangezien alle producten anders zijn. De duur van de garantie hangt dan ook af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Hoe lang een product mee moet gaan, hangt dan ook af van het soort product. Zo gaat bijvoorbeeld een vriezer vaak langer mee dan lamp. Wij adviseren dan ook vaak om van te voren in de winkel of desnoods aan de fabrikant te vragen hoe lang het product mee moet gaan. 

Product kapot na de garantietermijn ?

Vaak geeft de winkel u een bepaalde garantietermijn. Maar uw wettelijke recht op een goed product geldt vaak ook na deze garantietermijn. Dit hangt, zoals hierboven aangegeven, af van het product en de bijbehorende gebruiksduur. Wanneer uw televisie het al na 2 jaar begeeft dan heeft u nog steeds recht op uw wettelijke garantie ook al heeft de winkel u maar een garantie van 2 jaar gegeven. Gaat bijvoorbeeld een lampje in de vriezer kapot na 2 jaar dan dient u dit wel zelf te vervangen.

Heeft u, wanneer het product na 6 maanden kapot is gegaan, aan kunnen tonen dat het gebrek niet aan u is te wijten en dat het geen slijtage betreft, maar wil de verkoper u, na hem in gebreke te hebben gesteld, niet tegemoet komen, dan is het vaak mogelijk om tot ontbinding koopovereenkomst over te gaan. Valt het product nog binnen de bijgekochte garantietermijn dan hoeft u natuurlijk niet aan te tonen hoe het product kapot is gegaan (of het moet uw eigen schuld zijn).

Juridisch Advies Garantietermijn

Zoals u ziet zijn er vaak nog mogelijkheden om uw product te latere repareren wanneer het kapot is gegaan buiten de door de verkoper gestelde garantietermijn. De bij ons aangesloten juristen en advocaten helpen u graag bij een geschil omtrent de garantietermijn en desnoods bij de ontbinding van de koopovereenkomst.

× Hoe kan ik u helpen?