Wanprestatie

Wanneer er een probleem rijst tussen koper en verkoper valt de term ‘wanprestatie’ met enige regelmaat. Er zijn verschillende situaties die leiden tot een wanprestatie, maar, wat is een wanprestatie precies en wat mag je dan van de andere partij verwachten?

Product beschadigd of kapot geleverd

Je kijkt al dagen uit naar dat ene pakketje: eindelijk is het dan daar. Toch ben je niet blij als je de doos opent: het product is beschadigd of misschien zelfs stuk. Het is duidelijk dat dit niet het product is dat je verwachtte. In deze gevallen kun je de verkoper vragen om een reparatie of een nieuw, vervangend product, te leveren binnen een redelijke termijn. Wat redelijk is, is afhankelijk van het soort product. Het vragen om reparatie of een vervangend product wordt ook wel een ‘ingebrekestelling’ genoemd. Telefoons die op voorraad zijn, zijn sneller te leveren dan een op maat gemaakte keuken. Wanneer je de verkoper gevraagd hebt om een reparatie of een vervangend product en dit gebeurt niet, dan kun je de overeenkomst ontbinden.

Sommige verkopers verwijzen je door naar de fabrikant: dit mag niet. Als koper heb je iets bij de verkoper afgenomen, niet bij de fabrikant. De verkoper dient zelf de afhandeling verder te regelen met de fabrikant.

Ingebrekestelling en schadevergoeding

Wanneer de verkoper zijn overeenkomst met jou niet of niet goed nakomt, is er sprake van wanprestatie. In sommige gevallen heb je recht op schadevergoeding.

Allereerst dien je de verkoper een ingebrekestelling te sturen. Dit is een aangetekende brief waarin je de verkoper vraagt om reparatie van het product of een vervangend, nieuw product. Schadevergoeding kun je vragen als je lang hebt moete wachten op het product en daarom bijkomende kosten hebt gemaakt. Reageert de verkoper niet op de ingebrekestelling? Dan kun je de overeenkomst ontbinden en schadevergoeding vragen.

Reageert een verkoper niet op een ingebrekestelling? Dan is het raadzaam een jurist raad te plegen. Zij kunnen vervolgstappen (zoals schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst) inschatten en je hierin bijstaan.

Te laat geleverd

Het kan ook zijn dat je een product voor een speciale gelegenheid hebt aangeschaft. Als het product te laat geleverd wordt, heb je er niets meer aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bruidsjurk die drie dagen na de bruiloft geleverd wordt. In zulke gevallen is het mogelijk om de overeenkomst zonder ingebrekestelling te ontbinden. Het is wel essentieel dat een vaste datum is overeengekomen met de verkoper.

× Hoe kan ik u helpen?